23 November 2010

Sepang Jamboree



Sedang kawan2 larian ku bersiap sedia untuk berlari atas jambatan kat pinang,aku pulak bersiap sedia untuk berkayuh di Sepang Jamboree.Memang dah lama betul aku tak berkayuh off road nie.Basikal pon tak sempat nak hantar gi servis.

Pagi tu aku bertolak dari Seremban,ikut jalan Labu/Sendayan.Masa aku sampai tu awal lagi,riders pon tak ramai lagi,aku memang suka sampai awal2 mase event so tak lah kelam kabut.Jamboree start pukul 7.30am.Ade la dekat 500 org riders yg mengambil bahagian.

Memang tepat 7.30am kiteorg dilepaskan.Mula2 tu jalan raya,adela dekat 5km.Meter basikal aku tak sempat nak reset,lupa punyer hal..hampeh tul.Kayuh lebih kurang setengah jam dah sampai CP(check point)1...aik..cepat nyer..aku laju ker or memang diaorg buat jarak dekat jer.Dapat la satu sticker.Dekat CP nie diaorg ade sediakan air, aku amik sebotol jer air mineral,tu pon bukan untuk minum tapi untuk basuh rantai basikal aku yg dah berselut dengan lumpur.Malam sebelum tu hujan..aku dah agak dah memang jalan berlumpur giler punyer.

Lepas tu aku pon meneruskan kayuhan yg ntah berapa KM dah..ye la camner nak tau,meter aku dah rosak..!!Sorang2 aku potong,ramai gak rider yg aku potong,sampai kekadang tu sampai aku sorang jer dalam kebun kelapa sawit.Kayuh dalam kebun kelapa sawit redup jer,tu yg seronok tu..tak la dahaga sangat.

Nak sampai ker CP 2 nie jauh sikit aku rase.Sampai CP 2 aku telan power gel,amik lagi sebotol air mineral tapi biasa la bukan untuk minum tapi untuk basuh rantai.Aku pakai Camelbak letak 1.5 liter air tu yg tak risau sangat pasal air.Lepas CP 2 nie jalan dia berbukit2 sikit,tapi still bleh kayuh lagi la.

Sepanjang jalan untuk ke CP3 nie aku berkayuh sorang jer dalam ladang kelapa sawit nie.Mata kena cekap la sebab di setiap simpang diaorg letak tape belang merah putih tu jer,kalau terlepas pandang memang sesat la jawabnyer.Dalam beberapa meter untuk keluar ke jalan raya aku nampak CP3,dapat lagi sticker.Kat sini aku amik pisang ngan sebotol air mineral,untuk basuh rantai lagi.

Lepas dari CP3 nie bukit jer,tiba2 crank depan aku buat hal,rantai stuck tak bleh nak push biler panjat bukit.So aper lagi biler nak panjat bukit jer aku kayuh setengah,setengah lagi tolak lerrr.Apa la sebab nyer pon aku tak tau,mungkin sebab dah lama tak servis kot.Satu hal lagi peha aku nak crem,biler kayuh ok,biler turun nak tolak basikal jer dia nak crem semula.Ramai la juga rider yg dapat potong aku mase nih.Aku hanya mampu tengok jer.

Akhir nyer sampai gak aku kat last CP iaitu CP4.Dapat satu sticker.Dari sini dah keluar ker jalan raya,Lagi 2km nak habis.Fuh lega..masuk jalan raya aper lagi tekan laju sikit.Akhir nyer aku rider yg ke 23 dari 500..uiks..!! tak sangka laju gak aku kayuh.100 rider yg sampai dulu akan dapat satu topi,kat topi tu ader terletak ranking sekali.





Sebelom nak tunggu lucky draw,aku layan dulu tengok kereta buggy race.Hari ni memang ader event motorcross n buggy kat Sepang nih.Hadiah lucky draw memang menarik,basikal 3 biji,blackberry,camelbak,camera..tapi aku satu pon tak dapat..keh keh keh...
Dengan hati yg keciwa..aku terus pandu balik seremban..jadi la dapat topi jer..huhuhu.Aper2 pon memang best layan jamboree.Mungkin lepas nie nak masuk lagi la.
Tahniah buat kawan2 yg berlari atas jambatan.Korang memang tegar,dah la hujan lebat..Tahniah sekali lagi yg dapat buat PB.

5 comments:

  1. Uit cam besh je MTB nih. Tahniah bro!

    ReplyDelete
  2. Tahniah bro!
    23 my peberet no. No rumah aku pon 23.

    ReplyDelete
  3. wah.. not bad eh? next time nak join! :P

    ReplyDelete
  4. yim : thanks,aper lagi..pegi cari mountain bike satu..ngeh ngeh ngeh...

    zack : thanks bro,ye ke..

    ijam : power tu tak la sangat,tapi boleh la,jom join aku mtb plak..heheheh

    che : jom che..tak dapat placing takper,maner tau kena lucky draw ker..hahhahah

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails